loading...
اخبار ورزشی
ارشیا000 بازدید : 15 دوشنبه 17 تیر 1392 نظرات (0)

نشست خبري رييس سازمان ليگ با اصحاب رسانه

تاج: فينال ليگ قهرمانان رفت و برگشتي است


رييس سازمان ليگ از پيشنهاد ايران به AFC مبني بر شروع ليگ قهرمانان آسيا از تاريخ اول مهر خبر داد.

مهدي تاج در نشست خبري صبح امروز (دوشنبه) با رسانه‌ها به تشريح دستاورد حضورش در اجلاس AFC پرداخت و گفت: در وهله اول AFC معتقد بود تماشاگران در مسابقه‌هاي آسيايي بايد افزايش يابد و اين يک اصل است. آنها از ايران هم به خاطر استقبال تماشاگرانش تشکر کردند. همچنين مطرح شد که برگزاري مسابقه‌ها بايد در راستاي هرچه لذت‌بخش‌تر بودن براي مخاطبان باشد و شرايطي ايجاد شود تا اقشاري که تاکنون به استاديوم‌ها نيامده‌اند نيز به ورزشگاه‌ها بيايند.

به گزارش ايسنا،وي افزود: بحث‌هايي هم از نظر اقتصادي شد. يکي مربوط به بليت‌فروشي‌ها بود که نسبت به کشورهاي منطقه افزايش قيمت کمي براي بليت‌هايمان در مسابقه‌هاي داخلي داشته‌ايم و درباره حق پخش تلويزيوني هم مواردي طرح شد که وضعيت ما نسبت به کشورهاي منطقه چندان خوب نيست و درآمد زيادي نداريم.

تاج با بيان اينکه رييس کميته مسابقه‌هاي يوفا هم در اجلاس مالزي شرکت کرده بود، گفت: وي تاکيد داشت که بليت‌فروشي‌ها کاملا در اختيار باشگاه‌هاست و سازمان‌هاي ليگ تنها بليت فينال جام‌حذفي را مي‌فروشند. ما هم در ايران بايد به اين سمت برويم و مي‌خواهيم بليت‌فروشي‌ها را به طور کامل به باشگاه‌ها واگذار کنيم تا باشگاه‌ها خودشان قيمت‌ها را طبقه‌بندي کنند، کيفيت‌ورزشگاه‌هايشان را بالا ببرند و به هر شکلي که مي‌خواهند بليت‌ها را در انواع مختلف در اختيار مخاطبان قرار دهند.

رييس سازمان ليگ از پيشنهاد ايران براي تغيير تقويم مسابقه‌هاي ليگ قهرمانان آسيا خبر داد و گفت: در اين اجلاس پيشنهادي مبني بر تغيير تقويم مسابقه‌ها داديم. اينکه اين بازي‌ها از مهرماه شروع شود و يک تيم از ابتدا تا پايان مسابقه‌ها بازي‌ها را انجام دهد. به طور مثال تيم استقلال که الان به مرحله يک چهارم‌نهايي اين بازي‌ها راه پيدا کرده، ممکن بود تمام ارکان تيمش از بازيکن گرفته تا سرمربي و حتي کادر مديريت تغيير کند. تغييرات در تمام فوتبال دنيا اجتناب‌ناپذير است. بنابراين ممکن بود تيم ديگري با تشکيلات ديگر در ادامه بازي‌ها شرکت کند که اين اصلا درست نيست. پيشنهاد داديم تقويم مسابقه‌هايمان مثل تقويم يوفا باشد. پس از پيشنهاد ما چين سکوت کرد اما قطر و عمده کشورهاي غرب آسيا دفاع کردند. کره‌جنوبي مخالف بود اما ژاپني‌ها بنا بر دلايلي که خودشان براي مسابقه‌هاي خودشان داشتند، با پيشنهاد ما موافق بودند. رييس يوفا هم مي‌گفت آب‌وهوا نبايد مانعي براي برگزاري مسابقه‌ها باشد بلکه ورزشگاه‌ها بايد از امکاناتي بهره ببرند که در هواي بسيار سرد هم بازي‌ها برگزار شود. به طور مثال بازي‌ها در اروپا به‌ ويژه در کشورهاي اسکانديناوي بعضا در دماي 10- برگزار مي‌شود. نهايتا قرار شد تمهيدات بيشتري براي اين قضيه انديشيده شود و اين موضوع باز هم بررسي شود. جلساتي که در آن شرکت کرديم، مقدمات کار را بررسي مي‌کند اما مصوبات در هيات رييسه کميته اجرايي صورت مي‌گيرد.

تاج همچنين گفت: در بحث‌هاي مربوط به بازاريابي همه ما معتقد بوديم AFC ضعيف است. به طور مثال در بحث تبليغات محيطي شاهد اشغال کمي از ورزشگاه‌ها براي تبليغات هستيم. AFC تبليغاتش را در يک قرارداد طولاني‌مدت به WFG سپرده و ما پيشنهاد کرديم WFG بخشي از تبليغاتي را که مي‌تواند در ورزشگاه‌ها باشد و اکنون نيست، به ما بدهد و ما هم بخشي از درآمد حاصل از آن را به آنها بدهيم.

تاج همچنين گفت: در بحث‌هاي رسانه‌اي هم تاکيد شد که سايت سازمان‌هاي ليگ و باشگاه‌ها بايد آنقدر فعال باشند که AFC بتواند بخشي از فعاليت‌هايش را از آنها بردارد. در جلسه انتقادهايي هم به سايت AFC مطرح شد که در شان فوتبال اين قاره نيست. بر حضور مديا آفيسر در باشگاه‌ها تاکيد شد که خوشبختانه در باشگاه‌هاي ايران اين قضيه جا افتاده است. در بحث چرخه ارسال مدارک هم از ايران تشکر شد که 20 روز قبل از بازي‌ها مدارکش را فرستاده بود.

تاج در ادامه درباره کيفيت مسابقه‌هاي ليگ قهرمانان آسيا گفت: 32 تيم در اين مسابقه‌ها حضور دارند که 22 تيم به طور مستقيم و 10 تيم با پلي‌آف صعود مي‌کنند. کشورهايي مثل اندونزي و مالزي خواهان بيشتر شدن تعداد تيم‌ها بودند اما ايران، ژاپن و کره با اين طرح مخالفت کردند چون معتقد بودند اين کار باعث طولاني شدن ليگ مي‌شود و بازي با تيم‌هاي ضعيف کيفيت ليگ را بالا نمي‌برد. پيشنهاد ما اين بود که تيم‌هاي ضعيف در همان AFC کاپ بازي کنند و تيم‌هاي ليگ قهرمانان همان 32 تيم باشد. ضمن اينکه مقرر شد از اين پس تيم‌هايي که در پلي‌آف حضور دارند به جاي يک بازي 4 يا 5 بازي انجام دهند.

وي ادامه داد: مقرر شد که فينال ليگ قهرمانان آسيا از اين پس به طور رفت و برگشت برگزار شود. به قول رييس ليگ يوفا اين کار نتيجه را جوانمردانه‌تر و درآمد را بيشتر مي‌کند. البته در اروپا فينال به صورت تک بازي و در کشور ثالث انجام مي‌شود که مکانش از قبل از شروع مسابقه‌ها اعلام مي‌شود اما AFC با اين طرح موافق نبود. در نهايت قرار شد که فينال و مرحله يک شانزدهم نهايي به صورت رفت و برگشت برگزار شود. همچنين بازي‌هاي روز ششم مسابقه‌هاي مرحله گروهي از اين پس به طور همزمان برگزار مي‌شود.

سرپرست سازمان ليگ حرفه‌اي فوتبال درباره تعداد بازيکنان خارجي شاغل در تيم‌ها نيز گفت: قرار شد که تيم‌ها تنها 4 بازيکن خارجي داشته باشند که يکي از آنها بايد آسيايي باشد. اين قاعده براي ايران خيلي خوب است چون کمک مي‌کند که بازيکنان ما در تيم‌هاي آسيايي حضور داشته باشند. اين کار AFC به نوعي حمايت از باشگاه‌هاي خودي است. به اين صورت تيم‌هاي ملي آسيايي نيز آسيب نمي‌بينند. نماينده يوفا هم اين را تاييد کرد و گفت که انگليس ليگ خوبي دارد اما تيم ملي خوبي ندارد و دليلش حضور بازيکنان خارجي زياد در تيم‌هاي انگليسي است.

تاج درباره انجام بازي‌هاي فوتبال در ماه رمضان هم گفت: برخي کشورها خواهان انجام بازي در ماه رمضان و برخي هم خواهان عدم انجام بازي بودند. در نهايت تصميم خوبي که گرفته شد اين بود که بازي‌ها يکي دو ساعت بعد از افطار انجام شود. همچنين مقرر شد که سازمان ليگ‌ها براي پيشرفت فني خود ناظراني را در نظر بگيرد که بار فني ليگ‌ها را آناليز کند.

عضو هيات رييسه فدراسيون فوتبال درباره مسائل داوري نيز گفت: در مالزي گفتم که اعتراض به داوري‌ها در برخي کشورها خيلي زياد است. AFC مجموعه داوري فوتبال ما را خوب مي‌بيند اما معتقد است که بايد نظارت بيشتري صورت بگيرد. AFC بايد کمک کند که داوران کشورهايي که فوتبال گسترده‌اي دارند – مانند کره، ژاپن و ايران – بيشتر در بازي‌ها درگير شوند.

تاج ادامه داد: در بحث بليت‌فروشي هم تصميم ديگري که گرفته شد اين بود که بتوانيم بليت‌ها را يکجا بفروشيم ولي به خريداران تخفيف بدهيم. مثلا با خريد بليت 4 بازي، بليت يک بازي را رايگان بدهيم که خريداران تشويق شوند. همچنين مقرر شد کشورهايي مثل ايران، ژاپن و کره به کشورهايي که ليگ جوان دارند، کمک کنند.

تاج در ادامه گفت: AFC مقرر کرده که سازمان‌هاي ليگ‌هاي آسيايي بايد کميته رسانه داشته باشند که خوشبختانه ما اين کميته را داريم و اطلاعاتش را به AFC ارسال مي‌کنيم. مراسم انتخاب برترين‌هاي فوتبال که فرداشب به همراه قرعه‌کشي ليگ انجام مي‌شود، توسط کميته رسانه اجرا مي‌شود. برترين‌ها را نيز اين کميته انتخاب کرده است. البته ممکن است به برنامه فردا انتقادهايي وارد شود چون قطعا بدون ايراد نخواهد بود اما کار جديدي است که اميدوارم مورد اقبال قرار گيرد و در آينده ضعف‌هايش کمتر شود.

تاج همچنين بار ديگر به کيفيت مسابقه‌هاي ليگ قهرمانان آسيا اشاره کرد و گفت: برخي پيشنهاد مي‌دادند که ليگ قهرمانان به صورت منطقه‌اي انجام شود که مشکل اياب و ذهاب تيم‌ها کمتر شود. هم‌اکنون مرحله اول مسابقه‌ها منطقه‌اي است. همچنين برخي پيشنهاد دادند که بازيکنان خارجي به صورت 1 + 1 + 3 باشد يعني تيم‌ها سه بازيکن خارج از قاره، يک بازيکن آسيايي و يک بازيکن از منطقه خود جذب کنند که اين پيشنهاد راي نياورد.

تاج در ادامه گفت: بحث عمده من درباره سيستم صدور مجوز حرفه‌اي براي باشگاه‌هاست. پيش‌بيني ما اين است که امسال چهار سهميه ليگ قهرمانان آسيا را داشته باشيم چون نمره ما در بخش تماشاگران، ورزشگاه‌ها و برگزاري مسابقه‌ها کمتر نشده است. همه چيز به نظر نمايندگان AFC بستگي دارد که 25 مرداد به ايران مي‌آيند. وقتي که آنها به ايران مي‌آيند، 20 روز از آغاز ليگ ما گذشته است. خواهشم اين است که باشگاه‌ها اطلاعات درست ارائه دهند. براي ما خوب نيست که سازمان ليگ اطلاعات باشگاه‌ها را تاييد و به AFC ارسال کند ولي بعد که نمايندگان AFC به ايران مي‌آيند، فکر کنند که ما آنها را از خود ساخته‌ايم. وقتي باشگاه‌ها در تراز مالي مي‌گويند که 20 درصد از بودجه را خرج فوتبال پايه کرده‌اند، حدس ما بر صحت اين قضيه است اما اگر خداي نکرده تيم‌ها مثلا هزينه غذا را به جاي هزينه تيم نوجوانان ساخته باشند، آثار بدي براي ما خواهد داشت. ما بايد صادقانه عمل کنيم که AFC به ما اعتماد کند تا جايي که اگر از آنها خواستيم 4 باشگاه خاص را بررسي کنند، همان‌ها را بررسي کنند و نگويند که مي‌خواهند جاي ديگر را ببينند.

تاج در ادامه نشست خبري‌اش با اصحاب رسانه با اشاره به ارسال مدارک کامل باشگاه‌ها به AFC گفت: ما مدارک خوب و بدون نقصي را به AFC فرستاديم. حالا اينکه چقدر مدارک ارسالي ما با مدارک موجود در باشگاه‌ مطابقت داشته باشد را نمي‌دانم اما اميدوارم همين طور باشد. AFC قرار است کارگاه آموزشي را در ايران برگزار کند. ما هم خودمان کارگاه آموزشي را براي مديران، سرپرستان و مربيان برگزار کرديم و براي داوران هم خواهيم گذاشت. در مجموع ارزيابي خوبي از اجلاس AFC داشتم و بهترين شرايط براي ما اين است که پيشنهادمان راي بياورد و برنامه‌مان را تا حدي تغيير دهيم. پارسال مجبور بوديم بين دو بازي رفت و برگشت يکي از تيم‌هايمان در آسيا يک مسابقه داخلي بگذاريم که اصلا خوب نبود اما مجبور بوديم.

تاج در پاسخ به اين که مهدي محمدنبي، دبيرکل فدراسيون عنوان کرده که کي‌روش 120 روز اردوي تدارکاتي را براي تيم ملي درخواست داشته و آيا برنامه‌ مسابقه‌هاي ليگ امسال را با اين موضوع تطبيق مي‌دهد، گفت: نمي‌دانم نبي چطور حساب کرده که تعداد روزهاي اردويي براي تيم ملي 120 روز شده است. بايد ببينم و حساب کنم اما طبق درخواستي که کي‌روش داشته، برنامه‌ريزي مسابقه‌ها را انجام مي‌دهيم. البته همه اين را مي‌پذيريم که تيم ملي وقتي قوي است که باشگاه‌ها قوي باشند و ليگ به خوبي برگزار شود. کي‌روش خودش مي‌داند که اگر ليگ خوب نباشد و تعطيلي زياد باشد، پربازده نبوده و قطعا بازيکنان خوبي را نمي‌تواند به تيم ملي دعوت کند. همکاري ما با هم بايد بيشتر باشد. بخشي از زمان‌هاي اردويي درخواستي تيم ملي را در تعطيلات نيم‌فصل حل کرديم چون ليگ خود به خود آن زمان تعطيل است و تيم ملي هم در آن مقطع مي‌تواند بازي‌هاي مقدماتي جام ملت‌ها را انجام دهد. در بخش‌هاي ديگر هم مشغول بررسي هستيم. در مجموع باز هم تاکيد مي‌کنم اگر ليگ خوب نباشد و منظم برگزار نشود، هم باشگاه‌ها ضرر مي‌کنند و هم تيم ملي.

تاج در پاسخ به اينکه آيا قول مي‌دهد پيش از هفته اول ليگ برنامه زمان‌بندي شده هفته اول تا آخر را به طور دقيق بيان کند، گفت: تمام تلاشمان اين است که اين کار را انجام دهيم. خيلي سخت است اما اميدوارم بتوانيم و اگر اين اتفاق بيفتد، براي اولين بار در فوتبال ما خواهد بود. فينال جام‌حذفي هم قطعا قبل از هفته پاياني ليگ انجام مي‌شود. بعد از قرعه‌کشي ليگ دراين‌باره تصميم نهايي را مي‌گيريم که آيا فينال رفت و برگشت باشد يا به صورت تک مسابقه. همين طور مکان فينال را هم از قبل اعلام مي‌کنيم. البته AFC به سمتي رفته است که فينال جام‌هاي حذفي به صورت رفت‌وبرگشت باشد. ممکن است جام حذفي را زودتر از آبان‌ماه هم شروع کنيم.

وي درباره بحث بليت الکترونيکي بازي‌ها در ليگ امسال هم گفت: امسال ورزشگاه‌ آزادي که مجهز به گيت‌هاي بليت‌هاي الکترونيک شده و 8 گيت بليت فروشي هم براي فولادشهر داريم که البته باشگاه ذوب آهن بايد به جهت بهره‌برداري از آن پولش را بدهد. مطمئنم با توجه به نظمي که سيستم بليت‌فروشي از طريق فروش الکترونيکي به دست مي‌آورد به سرعت پول هزينه شده از سوي باشگاه‌ها برمي‌گردد. ما الزام داريم اين کار را انجام دهيم چون کار خوب و ماندگاري خواهد بود و هر کسي بعد از ما بيايد آن را تغيير نمي‌دهد.

وي در پاسخ به اينکه تکليف باشگاه‌هاي بدهکار چه شد و الان که مي‌خواهد ليگ را قرعه‌کشي کند آيا ممکن است برخي باشگاه‌ها نتوانند به علت بدهي در ليگ حاضر شوند، اظهار کرد: تعيين تکليف يا تسويه بدهي‌ باشگاه‌هاي بدهکار يک قانون و الزام از سوي AFC است و طبق آيين‌نامه‌ها کميته انضباطي رکن قضايي فوتبال هر کشور است که مسئول تاييد يا عدم تاييد باشگاه‌ها در اين خصوص است. تا جايي که بنده خبر دارم خيلي از باشگاه‌ها رفته‌اند و درباره بدهي‌هايشان تعيين تکليف کرده‌اند. ما قرعه‌کشي را انجام مي‌دهيم و اين کميته انضباطي است که بعدا در اين باره اخبار را اعلام مي‌کنيم. پذيرفته‌ايم که برخي بدهي‌ها از محل درآمد باشگاه‌ها در سازمان ليگ پرداخت شود. اگرچه تمام بدهي‌ها از طاقت سازمان ليگ خارج است.

وي در واکنش به سوال يکي از خبرنگاران که عنوان کرد، رويانيان گفته که عنوان کرده حق باشگاه‌ها از جمله پرسپوليس در موضوع حق پخش تلويزيوني و تبليغات محيطي سالانه حداقل 45 ميليارد تومان است اما مجبوريم به خاطر برگزاري بازي‌ها مبلغي هم به ورزشگاه آزادي بدهيم گفت: حرف رويانيان درست است اما همه ما از جمله باشگاه‌ها بايد تلاش کنيم حقوق فوتبال را ادا کنيم. باشگاه‌ها حتي مي‌توانند به نيابت از سازمان ليگ به دنبال احقاق حقوق درآمدي فوتبال باشند. در بحث حق پخش تلويزيوني با صداوسيما مشغول مذاکره هستيم تا اين رقم افزايش يابد. البته اين کار بايد از طريق مصوبه‌اي در مجلس درست شود که اگر تاکنون درست نشده ضعف دستگاه ورزش است. ما بايد دو لايحه به مجلس ببريم تا پول فوتبال را به فوتبالي‌ها بدهند نه به کارخانه‌ها و باشگاه‌ها هم هموار بدهکار تلقي شوند. خود باشگاه‌ها بايد در اين زمينه تلاش و به ما هم کمک کنند.

او در واکنش به اينکه سازمان ليگ به عنوان متولي باشگاه‌ها اين موضوع را پيگيري نمي‌کند، اظهار کرد: چرا پيگيري مي‌کنيم. من امسال دنبال دو لايحه‌ام و بايد اين کار را انجام دهيم. در سازمان ليگ کميته اقتصادي تشکيل داديم که اشخاصي چون عابديني، درودگر و رييسي‌کيا عضو آن هستند و اگر اشخاص ديگر هم مي‌خواهند، مي‌توانند عضو شوند. کار ما اين است که منابع درآمدي باشگاه‌ها را بالا بريم چون مي‌دانيد سازمان ليگ مجوز کار اقتصادي هم دارد. به طور مثال ما قراردادي با ايرانسل بستيم که بعدا جزئيات آن را منتشر مي‌کنيم. طبق آن قرارداد ما مي‌توانيم شارژ فوتبالي بفروشيم.

تاج در پايان درباره بحث تعداد سهميه‌هاي ايران در ليگ قهرمانان آسيا نيز گفت: AFC مي‌خواهد چند سهميه جديد را وارد ليگ قهرمانان آسيا کند اما در عين حال تعداد 32 تيم حاضر را افزايش ندهد. اين بدان معناست که از تعدادي از سهميه‌ها کم مي‌کند اما پيش‌بيني خودم اين است که از ايران کم نمي‌کند چون ما به لحاظ امتيازي نسبت به پارسال امتياز بيشتري هم در آن منابع يازده‌گانه داريم.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    بهترین تیم لیگ برتری کدام است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 16
  • بازدید سال : 38
  • بازدید کلی : 719